Wat hebben we voor jou?

Informatie en downloads beschikbaar gesteld door ons:

Downloads

informatie en downloads beschikbaar gesteld

5. Rekenhoeken voor groep 3

Speels en betekenisvol leren in groep 3 is een veelgehoorde wens, maar blijkt in de praktijk een lastige uitdaging voor het vakgebied rekenen-wiskunde. Rekenhoeken zijn een middel om betekenisvol en doelgericht te kunnen werken vanuit een doorgaande lijn van groep 2 naar groep 3.

Henk Logtenberg en Martine van Schaik, beiden werkzaam als onderwijsadviseurs bij de Marnix-academie, schreven met behulp van NVORWO-subsidie een handleiding voor docenten om rekenhoeken in te richten in groep 3

Klik hier voor de brochure


4. Kleuters met achterstanden leren getallen kennen

Marisca Millikowski heeft in 2009 een artikel geschreven in Balansmagazine over hoe je met een spel een kleuter getallen kan aanleren. Ondanks dat het artikel 11 jaar oud is gebruiken we deze nog steeds in onze trainingsdagen. Praktisch en direct toepasbaar.

Klik hier hier voor het artikel


3. TIEN tips voor een rijke speelleeromgeving

Wat zijn dan de kenmerken van een rijke speelleeromgeving? Klik hier voor 10 prachtige tips van Annerieke Boland en Anke van Seters. Doe er je voordeel mee! Ook in groep (1) 2/3!  En… ben je benieuwd geworden naar wie Annerieke Boland is? Klik hier onder voor haar lectorale rede. De insteek van de lectorale rede van dr. Annerieke Boland is dat jonge kinderen leren wanneer ze spelen. Zij vindt dat docenten en pedagogisch medewerkers zich dan ook vooral moeten richten op het stimuleren van spel. Dan ontwikkelen jonge kinderen zich in de volle breedte. Zie ook het aanbod bij de trainingen

Klik hier voor de tien tips.

Klik hier voor de lectorale rede van Annerieke Boland ( you tube).


2. Een mooi artikel uit Didaktief 2018 : Van 2  naar 3 ; een zachte landing

“Nederland is kampioen kleuteren. Maar uit onderzoek weten we al jaren dat langer kleuteren kinderen niet slimmer of meer schoolrijp maakt. Ze profiteren juist van de aanpak van hun eventuele problemen in de onderbouw, van meer samenwerking tussen groep 2 en 3, en van een speelsere groep 3.

Toch voelt kleuterbouwverlenging bij ons vaak niet als zittenblijven. Onderzoekers ontdekten dat ouders, leraren en leerlingen eigenlijk allemaal verwachten dat doubleren goed is voor kinderen. We denken stiekem met z’n allen dat het hun cognitieve ontwikkeling positief beïnvloedt. Maar dat is een hardnekkig misverstand: er is geen enkele basis voor in onderzoek. Integendeel. Doorkleuteren is juist vaak een gemiste kans. Uit onderzoek blijkt dat de meeste kinderen er op de lange termijn niets mee opschieten.

Klik hier voor het artikel.


1. Checklist rijke rekenomgeving